غافلگیریهای نوروزی از محسن یگانه تا سیروان خسروی | زمان انتشار آلبوم تازه بهنام بانی مشخص شد
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۱۸۸۰
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از مهر، محمد حاتمپور از تهیهکنندگان و کنسرتگذاران که طی سالهای اخیر با خوانندگان متعددی همکاری مستمر داشته است ضمن تشریح تازهترین برنامهها و فعالیتهای پیش روی خود بیان کرد: شرکت ما از جمله اولین مجموعههایی است که از چند سال گذشته به واسطه فرا رسیدن عید نوروز اقدام به برگزاری جشنوارههای نوروزی مختلفی در تهران و شهرهای دیگر کشور کرده است؛ جشنوارههایی که هرساله به مناسبت آغاز بهار دربرگیرنده برگزاری کنسرتهای متعددی با حضور ستارگان موسیقی پاپ ایران بوده و با استقبال مخاطبان هم مواجه شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: متاسفانه ظهور و بروز کرونا در دو سال اخیر به شکل ناراحتکنندهای شرایط فعالیت در حوزههای مختلف موسیقی را به شدت تحتتاثیر قرار داد، اما با شرایطی که طی ماههای گذشته به واسطه واکسیناسیون و لزوم رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی رقم خورده است، میتوانیم در شکل حداقلی شاهد برگزاری مجدد کنسرتها بعد از مدتها وقفه باشیم. در این چارچوب ما تصمیم گرفتیم که با طراحی و اجرای دوباره جشنوارههای نوروزی، فصل تازهای از فعالیتهایمان را از سال ۱۴۰۱ آغاز کنیم که این برنامه از روز سوم فروردین ماه در دو مجموعه اسپیناس و برج میلاد تهران با حضور ستارگان موسیقی پاپ ایران میزبان مخاطبان خواهند بود.
این تهیه کننده موسیقی با اشاره به تاریخ برگزاری این کنسرتها گفت: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته، مجموعه کنسرتهای جشنواره نوروزی از روز سوم فروردین تا روز یازدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ طی ۱۰ شب در مجموعههای برج میلاد و اسپیناس برگزار میشود. در این راستا محسن یگانه، سیروان خسروی، بهنام بانی، گروه «ایهام»، آرون افشار و بابک جهانبخش میزبان مخاطبان و طرفداران در نوبتهای مختلف خواهند بود که طی روزهای آینده جزییات این کنسرتها در سامانه فروش بلیت اطلاعرسانی خواهد شد.
حاتمپور در پاسخ به پرسشی مبنیبر بازگشت دوباره محسن یگانه به عرصه اجرای کنسرت در تهران و دیگر شهرهای کشور توضیح داد: محسن یگانه پس از مدتهای طولانی که از برگزاری کنسرتها دور بود در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت که بازگشت پرقدرتی به عرصه کنسرتها داشته باشد، اما متاسفانه با شیوع غافلگیرکننده کرونا او مجبور شد روند برگزاری کنسرتهایش را متوقف کند. اما اکنون خوشبختانه شرایط برای برگزاری کنسرتها فراهم شده و ما شاهد حضور دوباره این خواننده پرطرفدار در عرصه کنسرتها خواهیم بود.
وی در جواب سئوالی پیرامون نحوه استقبال مخاطبان از کنسرتهای این خواننده گفت: حجم ورودی مخاطبان و طرفداران برای تهیه بلیت کنسرت محسن یگانه به حدی بود که سامانه فروش بلیت دقایقی کوتاه پس از باز شدن بلیت فروشی، از دسترس خارج شد. شرایطی که امیدوارم با تمهیدات نرمافزای و سختافزاری که برای سامانه فروشها در نظر گرفته شده، به گونهای هدایت شود که با مرتفع شدن مشکلات فنی، پاسخگوی همه طرفداران باشیم.
این تهیهکننده حوزه موسیقی درباره اینکه آیا محسن یگانه قطعه جدیدی برای انتشار دارد یا خیر؟ هم توضیح داد: محسن چند قطعه جدید آماده کرده که هم اکنون در مرحله میکس و مسترینگ و صدور مجوزهای نهایی قرار دارند. البته بنده به طرفداران قول میدهد که طی ماههای آینده حداقل بین سه تا چهار کار جدید از محسن یگانه خواهید شنید که یکی از این آثار تا قبل از عید نوروز در دسترس مخاطبان قرار داده خواهد شد.
حاتمپور با اشاره به استقبال کمنظیر مخاطبان از کنسرتهای پیش روی سیروان خسروی دیگر خواننده پرطرفدار موسیقی کشورمان در اسفندماه و جشنواره نوروزی هم تاکید کرد: خوشبختانه همان گونه که پیشبینی میشد، ماجرای استقبال مخاطبان از کنسرتهای سیروان خسروی نیز برای ما بسیار جالب توجه بود، به طوری که پس از اعلام برگزاری کنسرت این هنرمند در روزهای آینده و باز شدن سامانه فروش بلیت کنسرت، ما شاهد این بودیم که در عرض دو تا سه دقیقه تمامی رنگ سبز صندلیها مندرج در بخش انتخاب و خرید بلیت کنسرت تبدیل به رنگ زرد (رزرو) و قرمز (خریداری شده) شد.
کما اینکه در کنسرتهای قبلی این خواننده نیز ما به محض باز کردن سامانه فروش بلیت شاهد حضور ۲۲ هزار نفری مخاطبان به صورت همزمان آنلاین بودیم که این روند نشان دهنده محبوبیت سیروان بعد از گذشت ۱۲ سال از برگزاری اولین کنسرتهایشان است، به طوری که شاهد شکسته شدن رکوردهای قبلی این هنرمند عزیز بودیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره فعالیتهای پیش روی بهنام بانی هم گفت: بهنام بانی به زودی قطعه جدیدی را در دسترس مخاطبان قرار میدهد، که این اثر ابتدا در موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و تهیهکنندگی محمد حسین قاسمی که در نوبت اکران نوروزی سال جدید قرار دارد، منتشر میشود. این در حالی است که تازهترین آلبوم بهنام همزمان با عید سعید فطر در دسترس طرفداران این خواننده محبوب قرار خواهد گرفت.
حاتمپور در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: خوشبختانه هنرمندانی که با ما مشغول به فعالیت هستند، همگی در ردیف بهترین و پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران طی سالهای اخیر قرار داشتهاند که طی ماههای آینده برنامهها و غافلگیرهایی را برای طرفداران خود تدارک دیدهاند و به زودی درباره فعالیت هرکدام از این خوانندگان اطلاعرسانی بیشتری صورت خواهد گرفت.
کد خبر 663888 برچسبها كنسرت موسيقى موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: كنسرت موسيقى برگزاری کنسرت ها سامانه فروش بلیت سیروان خسروی بهنام بانی محسن یگانه حاتم پور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۱۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سؤال کنید که علت علاقهشان به این هنرمند چیست؟ احتمالاً پاسخ دهند که چون میتوانند با ترانههای او همزادپنداری کنند و بهراحتی خود را بهعنوان راوی ترانههایش تصور کنند، اما در کنار این ویژگی نمیتوان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمیکند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پستهای طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراکگذاری آن پستها.
به گزارش ایسنا، اما چرا امروز از تیلور سوئیفت مینویسیم؟ در هفتههای اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند میگفت.
در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرمهای موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.
اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تکآهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخششده در یک روز را ثبت کرد.
سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخششدهترین آلبوم در یک روز و پخششدهترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرمهای پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریمهای روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطبترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.
اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده میشود؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمیتوان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاههای نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبومهای قبلیاش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.
در ادامه، اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.
موسیقی سوئیفتتوبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، میگوید: «نمیتوانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگهایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگهایی که تیلور مینویسد، فوقالعاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبومهای متوالی این کار را انجام میدهد.»
درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، میگوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او میداند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگهای او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و میتوانم به آهنگهای او، حتی آهنگهایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»
همه کاره بودن اوسوئیفت به طرز ماهرانهای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفهای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ میگویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.
سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیهکنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.
در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود، اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگها حفظ کرد. سوئیفت، اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بیسابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.
البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگیهای بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال میکردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستانسرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.
هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.
نوبیل درباره این اقدام میگوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش میکنند، اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»
هوش تجاری سوئیفتکونیگزبرگ میگوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمیشود، بلکه در مورد تجارت است و مهارتهای تجاری تیلور شگفتانگیز است».
درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکتهای استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العادهای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروشترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.
همچنین بازاریابی رسانههای اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی مینشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانههای اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.
حرکت درخشان سوئیفتاز اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبومهای اولیهاش به طور گستردهای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد میشود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبطهای تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافیجویانه بیسابقه، سوئیفت آلبومهای خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبطهای جدید به دست آورد.
در حالی که سوئیفت خاطرنشان میکند که همه اینها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است، اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبومهای تازه ضبطشده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.
آینده نگری اونوبیل میگوید سوئیفت درک ذاتی از خواستههای مخاطبانش دارد و این توانایی میتواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتیها میداند:
۱۹۸۹زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگهای زد و کالوین هریس با آهنگهای پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل میگوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده میکرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال میکند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.
شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰نوبیل میگوید در طول قرنطینه همهگیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبومها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.
کونیگزبرگ میگوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکسکننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»
فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروشترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح میدهد، این موفقیت تصادفی نبود.
او ادامه میدهد: «طرفداران با این آهنگها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش میکردند؛ آهنگهایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانهها و درختان صحبت میکردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»
تور eraنوبیل میگوید دو نیروی فرهنگی را میتوان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانههای اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربههای جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با دهها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگهای تیلور سوئیفت بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه میگوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».
آیا میتوان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟خیر.
نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمانهای دیگری انجام میداد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمیشد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر میشد، تأثیر مشابهی نداشت. اینگونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن میشوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شدهاند، ترکیب نادری است.
بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است، اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.
وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت میکند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت میکند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت میکند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه میشود. دلیل اینکه میتوانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاهپوست است و نژاد دارد.
البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی میمانند و نمیتوان به هیچ وجه او را بزرگترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.
آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیتهای برتر و موفقیت افسونکننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید میکند و بهطور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت میکند.